Import towarów z Dalekiego Wschodu wymaga zastosowania sprawdzonych i elastycznych form transportu. Takim rozwiązaniem, dostępnym dla małych i dużych firm, jest transport multimodalny. Na czym on polega i dlaczego jest to efektywny sposób przewozu towarów?
Transport multimodalny — co to jest
Transport multimodalny to sposób transportu towarów od nadawcy do adresata uwzględniający wykorzystanie kilku środków transportu. W ramach przewozu jednego ładunku można zastosować transport morski, kolejowy, ciężarowy czy lotniczy. Konfiguracja przewozu multimodalnego uzależniona jest od dostępności środków transportu na danym terenie oraz powinna uwzględniać te elementy, które są ważne dla klienta — czyli czas przewozu, cenę oraz bezpieczeństwo ładunku.
W przypadku transportu międzynarodowego, a nawet międzykontynentalnego transport multimodalny jest najlepszym rozwiązaniem. Pozwala zasadniczo obniżyć koszty transportu, a także dostosować czas przewozu do oczekiwań klienta. Tym samym daje możliwość zróżnicowanych kombinacji uwzględniających wiele parametrów.
Doskonałym przykładem transportu multimodalnego jest przewóz ładunków na trasie Europa-Chiny. Tu importer może z powodzeniem korzystać z frachtu morskiego połączonego z transportem ciężarowym, ze spedycji lotniczej połączonej z transportem ciężarowym czy transportu kolejowego połączonego ze spedycją ciężarową. Każda z tych opcji ma swoje zalety. Transport drogą morską jest niewątpliwie najdłuższy, ale zarazem często jest najtańszy. Jeśli klientowi nie zależy na czasie i może on pozwolić sobie na długi – 3-4- miesięczny czas oczekiwania na towar to może zdecydować się właśnie na transport ładunku kontenerowcem. Kolej jest znacznie szybsza — przewóz ładunku ekspresowym pociągiem towarowym na całej trasie trwa ok. 2 tygodnie. Do transit time należy jeszcze doliczyć kolejne 1-1,5 tygodnia, które potrzebne są na odbiór ładunku od nadawcy i przekazanie ładunku odbiorcy. Co ważne, fracht kolejowy na trasie UE-ChRL jest konkurencyjny cenowo w stosunku do frachtu morskiego. Transport lotniczy jest niewątpliwie najszybszym środkiem transportu, ale też najdroższym. Przed decyzją w zakresie organizacji transportu multimodalnego warto wziąć pod uwagę wszystkie środki transportu. Doświadczony spedytor zaproponuje optymalne rozwiązanie dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego klienta.
Co ważne, transport multimodalny idealnie sprawdza się w usłudze “door-to-door”, która polega na odbiorze ładunku u nadawcy i dostarczeniu go bezpośrednio do adresata.
Kontenery — niezbędny element transportu multimodalego
W transporcie multimodalnym realizowanym na dużych odległościach kluczowym elementem jest kontener będący doskonałym zabezpieczeniem dla przewożonych towarów. Standaryzowane wymiary pozwalają bez problemu nie tylko przewozić je różnymi środkami transportu, ale także sprawnie przeładowywać z jednego na drugi.
W obrocie dostępne są zróżnicowane typy kontenerów dostosowane do wymagań przewozu ładunków. Oprócz tradycyjnych kontenerów wykorzystuje się kontenery z otwartym topem, kontenery cysterny czy kontenery chłodnie. W efekcie bez problemu można przetransportować nimi każdy ładunek. Co więcej, kontenery w transporcie multimodalnym wykorzystywane są zarówno do spedycji całokontenerowej, jak i drobnicowej. Zatem z powodzeniem mogą z nich korzystać zarówno duzi, jak i mali importerzy.
Czy warto korzystać z transportu multimodalnego?
Transport multimodalny daje możliwość elastycznego dopasowania przewozu do indywidualnych wymagań każdego klienta. Możliwość zastosowania różnych środków transportu zwiększa liczbę możliwych konfiguracji przewozowych i tym samym pozwala skrócić i obniżyć koszty transportu przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa ładunku. Co ważne, spedycja multimodalna umożliwia zmniejszenie jednostkowego i globalnego kosztu przewozu ładunku. Rozwiązanie to pozwala utrzymać płynność dostaw poprzez szybszą i terminową realizację. Jest także sposobem na podniesienie jakości usług w zakresie transportu ładunków, a powszechne zastosowanie kontenerów znacząco obniża ryzyko uszkodzenia przewożonych towarów.