Transport towarów z Chin do Europy rozwija się niezwykle dynamicznie. Stały wzrost importu ładunków z ChRL sprawia, że coraz więcej osób rozważa zastosowanie różnych środków transportu z Państwa Środka. Wybór odpowiedniej metody przewozu może znacząco wpłynąć na koszty, czas dostawy oraz bezpieczeństwo przesyłek. W imporcie towarów z Chin do Europy dominują dwie opcje: transport kolejowy oraz transport morski. W tym artykule porównamy obie metody, wskazując ich zalety i wady, co pozwoli na dokonanie świadomego wyboru.
Transport kolejowy z Chin do Europy
Transport kolejowy z Chin coraz bardziej zyskuje na popularności, szczególnie od momentu uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku. Łączy on terminale przeładunkowe w Chinach z terminalami w Europie, w tym Polsce. Jest doskonałą alternatywą dla transportu morskiego, który jest wciąż dominującą formą przywozu towarów z ChRL.
Jakie są zalety transportu kolejowego z Chin do Polski i Europy? Jedną z największych zalet transportu ładunków za pomocą przewozów kolejowych jest czas dostawy. Transport na Nowym Jedwabnym Szlaku realizowany jest za pomocą ekspresowych pociągów towarowych, które dostarczają towary z terminali chińskich do polskich w ciągu 10-15 dni. W rezultacie długość jednego łańcucha dostaw w opcji door-to-door skraca się do mniej niż 1 miesiąca i zazwyczaj wynosi od 24 do 28 dni. W przypadku transportu morskiego jest to nawet 3 miesiące. Co więcej, transport kolejowy nie podlega tzw. rolowaniu kontenerów, co dodatkowo może wydłużać przewóz ładunku. Ponadto obecnie towarowy transport kolejowy na trasie Chiny-Polska odbywa się zgodnie z rozkładem jazdy, który obejmuje kilkadziesiąt składów tygodniowo.
Atutem transportu kolejowego jest mniejsza podatność na warunki atmosferyczne i większe bezpieczeństwo przewozu. Transport ekspresowymi pociągami towarowymi jest mniej narażony na opóźnienia związane z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, co zwiększa pewność dostaw. Jest także forma zapewniającą wyższe bezpieczeństwo przewożonego ładunku.
Zaletą transportu kolejowego jest także cena za przewóz 1 kontenera. Jest wprawdzie ona nieco (20-50%) droższa, niż transportem morskim, ale w zestawieniu z bardzo szybką dostawą daje możliwość szybszego obrotu gotówki. Co więcej, w transporcie koleją warto przewozić szczególnie ładunki drobnicowe — czyli takie, które nie zajmują całego kontenera. Tu cena za transport może być nawet niższa niż w przypadku kontenerowca.
Czy transport koleją z Chin na wady? Tym środkiem transportu można przewozić nie wszystkie towary. Dotyczy to na przykład baterii, które zawsze trzeba transportować frachtem morskim. Zdarza się także, że przewożony ładunek jest zbyt ciężki lub zbyt duży — to jednak niezwykle rzadkie sytuacje zarezerwowane dla największych ładunków.
Transport morski w imporcie z ChRL
Bez wątpienia transport morski pozostaje najpopularniejszą metodą przewozu towarów z Chin. Pozostaje on najtańszą metodą przewozu towarów na dużą skalę, co czyni go idealnym wyborem dla masowych dostaw. Atutem tego rozwiązania jest też brak ograniczeń wagowych. W przeciwieństwie do transportu kolejowego statki mogą przewozić znacznie większe ładunki.
Niemniej jednak fracht morski z Chin do Europy ma swoje wady. Największą z nich jest czas dostawy. Transport morski zajmuje znacznie więcej czasu niż transport kolejowy. Ładunek dociera do Europy w ciągu 45-60 dni, co może być problematyczne w przypadku pilnych zamówień. Globalny transit time ładunku w opcji door-to-door jest zbliżony do 3 miesięcy. Problem czasu dostawy i wydłużonego łańcucha dostaw nasilił się wraz z konfliktem na Morzu Czerwonym, przez co kontenerowce, zamiast płynąć przez Kanał Sueski, zmuszone są opływać Afrykę, co dodatkowo wydłuża transport towarów. W transporcie morskim powszechne jest rolowanie kontenerów, które dodatkowo może wydłużać czas dostawy. Warto podkreślić, że transport kontenerowcem jest również podatny na opóźnienia związane z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, co może wpłynąć na terminowość dostaw.
Transport morski i transport kolejowy — którą metodę wybrać?
Wybór między transportem kolejowym a morskim zależy od specyfiki danego przedsięwzięcia. Powinieneś wziąć pod uwagę, jak pilna jest dostawa i jakie gabaryty ma ładunek. Rozważ także dostępny budżet oraz zweryfikuj swoją lokalizację w stosunku do portu docelowego lub kolejowego terminala przeładunkowego. Na tej podstawie szybko wybierzesz najlepszy dla potrzeb swojej firmy środek transportu ładunków z Chin do Polski i Europy.
źródło: SYMLOG Spedycja Międzynarodowa